20.12.2021

Jakie kanały komunikacji są najlepsze do działań marketingowych dla osób po 50 i 60 roku życia?

Tworząc ofertę mediową Silver Agency bardzo dokładnie przeanalizowaliśmy model konsumpcji mediów osób po 50 roku życia. Dokonaliśmy segmentacji konsumentów z uwagi na czynniki demograficzne i behawioralne. Okazuje się, że poszczególne kanały komunikacji różnicują się pod względem dotarcia do dojrzałych odbiorców nie tylko ze względu na wiek, ale też sytuację materialną.

Zaczynając od kanałów zasięgowych, czyli TV pod uwagę bierzemy wiele czynników, ale patrząc tylko na czas oglądalności okazuje się, że im konsument starszy tym czas spędzony przed telewizorem jest krótszy. Wśród osób po 75 roku życia to „tylko” ok. 4,5 godziny dziennie, tyle samo czasu konsumują TV osoby w wieku 50-65 lat, ale aktywne zawodowo, które z racji zajętości wybierają pasmo wieczorne. Wyjątek stanowią widzowie w wieku 50-65 lat, którzy nie pracują lub pracują dorywczo – zarówno oni, jak i osoby na emeryturze spędzają przed telewizorem nawet 7 godzin dziennie (głównie w paśmie dziennym). Zatem biorąc pod uwagę czynnik oglądalności, okazuje się że prime time będzie istotny w komunikacji zwłaszcza wśród osób starszych – aktywnych zawodowo i społecznie. Natomiast w przypadku komunikacji do pozostałych grup, zdecydowanie efektywniejsze są pasma dzienne w największych stacjach.

Analogiczną sytuację odnotowaliśmy w kontekście radia, które jako kanał mediowy jest najsilniejszy pośród lepiej sytuowanych emerytów oraz osób aktywnych zawodowo w wieku 50-65. Co ciekawe, radio stanowi medium pierwszego wyboru dla osób po 75 roku życia, którym włączony odbiornik radiowy tworzy tło muzyczno-informacyjne w domu. W ramach mediów tradycyjnych tylko prasa stanowi nośnik, który zdecydowanie częściej wybierany jest przez osoby po 50 roku życia w stosunku do młodszych odbiorców. Osoby pracujące sięgają po dzienniki opinii, gazety codzienne, natomiast osoby na emeryturze magazyny tv, tytuły poradnikowe i rozrywkowe. Chociaż czytelnictwo prasy i magazynów w ujęciu totalnym spada to z pewnością jest to dobry kanał komunikacji do osób po 50 i 60 roku życia. Nie zapominajmy także o OOH, który może być świetnym kanałem komunikacji marki do starszych konsumentów, o czym mogą świadczyć wyniki badania percepcji OOH wśród segmentu 65+. Szczególnie wrażliwa na reklamę zewnętrzną jest grupa aktywnych kobiet pomiędzy 50 a 60 rokiem życia.

Istotny kanał komunikacji stanowi digital, który w każdym segmencie daje satysfakcjonujące wyniki na poziomie nawet 90% dotarcia. Wysoka aktywność w searchu w każdym segmencie wiekowym z najlepszym dopasowaniem w grupie internautów aktywnych zawodowo w wieku 50-65 oraz osób na emeryturze. Dla tej grupy warto więc zadbać o działania content marketingowe. Ponadto osoby te wykazują również większe zaangażowaniem w obszarze mobile. Aktywne korzystanie ze smartfonów przez dojrzałych użytkowników to szansa na prowadzenie kampanii mobile w rich media w formie tekstu, obrazu lub dźwięku z możliwością geolokalizacji czy wezwania do interakcji. Bardzo interesująco wygląda również wysoka aktywność w social mediach wśród użytkowników po 50 roku życia, którzy posiadają ponad 2,5 mln aktywnych kont na Facebooku i blisko 0,5 mln na Instagramie. Co istotne – Facebook umożliwia dosyć precyzyjne dotarcie do tej grupy w swoich formatach reklamowych, zatem warto więc uwzględnić ten kanał w komunikacji.

ZOBACZ NAJNOWSZE ARTYKUŁY