22.12.2021

Dlaczego w reklamach telewizyjnych osoby dojrzałe przedstawiane są stereotypowo?

Na rynku reklamowym spotykamy się z tendencją do traktowania konsumentów 50+, jako nieposegmentowanego zbioru ludzi. Pełnego stereotypowego wizerunku osoby starszej, jako tej słabej, nieporadnej i schorowanej. Czy musi tak być? Chcemy to zmienić!

Polska jest jednym z najszybciej starzejących się krajów w Unii Europejskiej, ale i na świecie. Obecnie w naszym kraju jest już ponad 14 mln osób w wieku 50+ (37% populacji i aż 45% pełnoletniej grupy reklamowej) natomiast w 2041 r. grupa 50+ będzie liczyć́ już ok. 18 mln, czyli ponad połowę̨ całej populacji. Natomiast postrzeganie osób starszych wśród naszego społeczeństwa wciąż przepełnione jest stereotypami. Przecież osoby po 60 roku życia wcale nie określają się mianem starości (średnio czują się o 10-12 lat młodsi), a niestety w taki sposób przedstawiane są w reklamach telewizyjnych.

Jak wskazują badania przeprowadzone przez Atena Research&Consulting, aż 93% osób dojrzałych czuje się młodsza niż jest w rzeczywistości lub czuje się na swój wiek. Zatem nie dziwmy się, że nie chcą się oglądać w TV, jako osoby słabsze, wymagające pomocy lub opieki, a w najlepszym wypadku jako dziadkowie zajmujący się wnukami. Świat się zmienił i współczesny sześćdziesięciolatek to osoba aktywna zawodowo i społecznie, która bardzo często właśnie teraz ma czas na realizację odkładanych marzeń.

ZOBACZ NAJNOWSZE ARTYKUŁY