22.12.2021

Co odróżnia silver marketing od marketingu kierowanego do młodszych grup?

Różnic pomiędzy tradycyjnym marketingiem, a silver marketingiem jest co najmniej kilka. Podstawowa sprowadza się do odrzucenia stereotypów, które przez lata zostały utarte na temat dojrzałych odbiorców.

Niezwykle często postrzegamy osoby starsze przez pryzmat własnych rodziców lub dziadków i być może w codziennym życiu nie ma w tym nic złego. Natomiast wyrobienie opinii na temat konsumentów 50+ na podstawie subiektywnych odczuć może już spowodować przekłamania w komunikacji marketingowej. Przecież nie każdy mężczyzna po pięćdziesiątce wraca do domu po pracy i spędza czas przed telewizorem. Nie każda kobieta na emeryturze skupia się jedynie na bawieniu wnuków i pieczeniu ciast. Musimy spojrzeć na te grupę szerzej i odrzucić utarte skróty myślowe.

Po pierwsze należy wczuć się w rolę dojrzałego odbiorcy i zdefiniować go przez pryzmat potrzeb związanych z dojrzalszym okresem jego życia, a nie wieku. Dla przykładu jedną z potrzeb aktywnego 60-latka jest możliwość utrzymania dobrej kondycji fizycznej i zdrowotnej, co zapewnia mu samorealizację np. w sferze sportowej czy zawodowej. W komunikacji marketingowej nie mówmy więc, że mężczyzna ten powinien zażywać suplementy diety lub inne witaminy, aby wstać z łóżka. Tworząc komunikaty należy skupić się na tym, jaki cel w ciągu dnia ma do osiągnięcia. Przedstawić jasne i konkretne benefity, jakie konsument osiągnie korzystając z oferty.

Co ważne, nie możemy składać obietnic bez pokrycia. Dojrzali konsumencie z racji doświadczenia są niezwykle świadomi i wrażliwi na fałsz. W przypadku naszego mężczyzny 60+, do którego kierujemy suplement diety, powinniśmy powiedzieć, że dzięki niemu dłużej zachowa sprawność, a zawartość zdolność koncentracji oraz szybkość reakcji. To kluczowe aspekty w przypadku treningu piłki nożnej.

Jednak umiejętne określenie potrzeb konsumenta, zaprojektowanie komunikacji zrozumiałej i dostosowanej do stylu funkcjonowania współczesnego 50 czy 60-latka to jednak tylko połowa sukcesu. Niezwykle ważne jest też precyzyjne określenie punktów styku konsumenta z naszym przekazem oraz odpowiedni dobór kanałów offline i online. O czym możesz przeczytać w tym artykule.

Reasumując w przypadku silver marketingu niezwykle ważna jest dokładna analiza naszego dojrzałego konsumenta i indywidualne podejście z uwzględnieniem wielu zmiennych demograficznych.

ZOBACZ NAJNOWSZE ARTYKUŁY